uitgangspunten nieuwe huisstijl
Triangle-grid
De volledige huisstijl is geënt op een zogenoemd triangle-grid, welke gebaseerd is op de parachute
van Leonardo da Vinci. Onder alle uitingen ligt deze onzichtbare (soms zichtbare grid) ten grondslag.
Een handig (en stijlvol) instrument om producties in de huisstijl te plaatsen.
Typografie
Bij een nieuwe corporate identity hoort ook een duidelijk lettertype dat in elke uiting wordt gebruikt.
We kiezen voor een grote ‘letterfamilie’ met een herkenbaar duidelijk apart karakter, passend bij het
logo. Dit lettertype is in al onze uitingen verwerkt. Voor een digitale omgeving zal een passend univer-
seel lettertype gezocht worden.
Copywriting
Uw huisstijl bestaat niet alleen uit vorm, kleur en typografie. Naast
uw visuele taal dient u ook aandacht te besteden aan een herken-
bare tekststijl; uw ‘tone of voice’. Hoe draagt u het merk Da Vinci
College tekstueel uit? Bevlogen, gedurfd, nuchter, direct, kritisch
of pragmatisch? Ook hierin moeten keuzes worden gemaakt. Van
brochuretekst en website tot het opnemen van de telefoon en
een-op-een-correspondentie met leerlingen en ouders: met een
herkenbare teksthuisstijl creëert u een belangrijke randvoorwaar-
de voor de effectiviteit van uw communicatie en versterkt u het
gewenste imago. Kortom: borg uw teksthuisstijl in de organisatie
met bijvoorbeeld een Da Vinci Schrijfwijzer en een korte huis-
stijl-schrijftraining voor medewerkers.
Fotografiebeleid
We kiezen ervoor om beelden uit de dagelijkse praktijk te gebruiken. Hiermee bedoelen we: de
schoolomgeving en de toekomstige werkomgeving van de student. We kiezen bewust niet voor beel-
den met jongeren op bijvoorbeeld een skatebaan of met een mp3-speler op hun hoofd. Leren is een
serieuze zaak en even ‘leuk’ als met je vrienden op de skatebaan zijn. In de beeldvorming doen we
niet aan compensatie. Dus geen fashionplaatjes van lachende modellen. Actie en concentratie, daar
gaat het om, met ‘levensechte mensen’.
Het onderwijzend personeel komt eveneens in beeld. Zij zijn het die kennis, vakmanschap en ervaring
overbrengen. Dat willen we benadrukken, liefst in een moderne up-to-date-omgeving. Zowel voor
onderwijzend personeel als voor studenten willen we gebruikmaken van ‘Da Vinci mensen’. Dus eigen
personeel op de foto en eigen studenten. Doorgaans kweek je daarmee veel goodwill en draagvlak.
Ofwel: twee vliegen in een klap. Een foto-shoot is voor leerlingen en docenten een belevenis. Ten slot-
te: een beeld zegt meer dan duizend woorden… het is raadzaam om één geselecteerde fotograaf met
een duidelijk briefing op locatie(s) te laten fotograferen. kumQuat heeft een aantal hofleveranciers die
de boodschap goed kunnen overbrengen.
Wallpaper
Onder de gehele visuele identiteit hebben we een zogenoemde wallpaper geconstrueerd op het tri­
angle-grid. Dit ‘behang’ neemt de kleur aan van de hoofdgroep en zal op gepaste wijze in een vormge-
ving geplaatst worden. Dat zal zijn plek krijgen in fotografie en tekstpagina’s. Het spreekt vanzelf dat
elementen gebruikt gaan worden in de website of andere uitingen. Mede door deze achtergrond zal de
huisstijl karakter krijgen. Voorbeelden zijn geïmplementeerd in communicatiedragers op de volgende
pagina’s.
Slim drukwerkmanagement
De invoering van een nieuwe huisstijl genereert veel nieuw drukwerk. Een mooi moment om de
huidige papierstroom eens goed te analyseren. Bij hoeveel drukkers heeft u regelmatig opdrachten
uitstaan? En met hoeveel verschillende papierformaten werkt u eigenlijk? Bij een huisstijl hoort dat u
ook op dit gebied consistent handelt. Dat is niet alleen goed voor uw imago. Het kan ook een aanzien-
lijke kostenbesparing opleveren.
Ons bureau is getraind in vraagstukken rond ‘drukwerkmanagement’. Dit wil zeggen: het zo efficiënt
mogelijk inkopen en produceren van uw drukwerk. Hierbij kiezen we bijvoorbeeld voor een standaar-
disering binnen de din-familie: A5/A4/A3/A2; tot op heden nog de efficiëntste formaten in drukland.
Ook kijken we naar de technische gelijkwaardigheid en het combineren van het drukwerk. Ons streven
is het aantal bestelmomenten tot een minimum te beperken om zo efficiënt mogelijk te produceren.
Indien we slim handelen, kunnen we samen een aanzienlijk kostenbesparing realiseren.
Een herkenbare en
aantrekkelijke ‘tone of voice’
in alle geschreven
communicatie is cruciaal voor
het merk Da Vinci College.
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...28