maak werk van uw merk
Laad uw merk!
Een nieuwe huisstijl kan leiden tot een beter imago. Maar voor een
goed imago is meer nodig dan het ‘oppoetsen’ van de buitenkant.
Een positief imago ontstaat alleen als uw doelgroepen ook daad-
werkelijk iets ‘voelen’ bij het zien van uw communicatie-uitingen.
Ofwel: de ervaringen die het publiek heeft met het Da Vinci College
bepalen mede het effect van uw huisstijl.
Ervaringen worden opgedaan door bijvoorbeeld de kwaliteit van
het onderwijs of de mate waarin u leerlingen persoonlijk benadert.
Maar ook de wijze waarop u het bedrijfsleven benadert bepaalt
mede het imago van uw organisatie.
Om ervoor te zorgen dat de nieuwe huisstijl van het Da Vinci
College mensen positief prikkelt, dient uw visual identity te worden
geladen met een positieve ‘persoonlijkheid’. Gezien de uitkomsten
van de brandcube denken we dat u uw merkidentiteit onder meer
(bij) dienst te laden met de volgende activiteiten:
Mbo: leerling-gericht werken
• Zet uw interne organisatie op scherp met een organisatiebrede
cursus klantgericht denken en handelen’ (Kijk naar brandcube.
Hierin klagen leerlingen over het ontbreken van goede roosters,
duidelijke afspraken over lesstof, het niet tijdig melden van de
examenstof e.d.). Docenten, roostermakers, teammanagers en
directie dienen het visier op scherp te zetten als het gaat om
leerlinggericht werken.
• Verzorg meer klassikale lessen (de vraag is groot). Zo kunt u ook
meer (basis)vakkennis bijbrengen. Werkgevers klagen erover dat
studenten van het Da Vinci ‘achterlopen’ als ze bij hen binnen-
komen.
• Zorg ervoor dat lessen altijd doorgaan.
• Stel prioriteit aan het creëren van een prettig leerklimaat in de
klas. Zet bijvoorbeeld in op een interne campagne onder docen-
ten waarin u deze doelstelling nastreeft.
• Focus op individuele begeleiding (nog meer dan nu het geval is).
Het effect van een nieuwe huisstijl (buitenkant),
wordt vele malen groter als u ook intern
(de binnenkant) vernieuwt.
“Een huisstijl is meer
dan een mooi logo.”
Bedrijfsleven: beter luisteren naar de
­wensen van werkgevers
• Profiteer van het aanbod van bedrijven om lessen te laten ver-
zorgen door mensen uit het bedrijfsleven.
• Ga in op het aanbod van het bedrijfsleven uw lessen te laten
verzorgen in de ‘echte’ praktijk. Kom uit dat lokaal, ga naar
bedrijven.
• Focus naar buiten: inventariseer de behoefte van het bedrijfsle-
ven en stem daar uw studieaanbod op af (zet ondernemers per
sector bij elkaar en luister waar ze behoefte aan hebben).
• Kom afspraken gemaakt met het bedrijfsleven na. Speciaal voor
de Da Vinci top: zorg dat afspraken ‘landen’ bij de uitvoerenden
en controleer hoe zaken lopen.
• Houd uw opleidingenpallet eens kritisch tegen het licht. Focus
op Zorg en Techniek. Stel ‘pretstudies’ ter discussie.
• Bied werkgevers duidelijkheid over de kwaliteitsstandaarden
waarnaar Da Vinci streeft voor haar mbo-studenten.
• Focus ook hier op ‘Klantgericht denken en handelen’. Wie zaken
doet met het bedrijfsleven, kan er geen ambtenarenmentaliteit
op na houden. Overtuig docenten tot een meer flexibele agenda,
maar faciliteer dat dan ook door overuren/ruiluren/compensa-
tie-uren. Organiseer een campagne voor stagebegeleiders met
als doel het, door het bedrijfsleven benoemde niet-flexibele,
arbeidsethos positief te beïnvloeden.
Het gedrag van de organisatie is een essentiële schakel in de
communicatie van het merk Da Vinci College. Het is noodzakelijk
dat medewerkers doen wat uw huisstijl belooft. Da Vinci moet ook
in haar gedrag professioneel, eenduidig en uitnodigend zijn (net
als de huisstijl. Want ook gedrag is onderdeel van de stijl van het
huis. Kortom: de externe profilering moet worden gedragen door
een ‘geladen’ interne organisatie. Als dat niet gebeurt ontstaat
er een ‘kloof’ tussen de identiteit (wat je wilt zijn) en imago (dat
wat de buitenwereld van je vindt) en verliest de organisatie haar
geloofwaardigheid.
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28